Ik werk aan een motorfiets met 28.500 mijl die blijkbaar 7 jaar niet heeft gelopen, dus sinds 2018. Gedurende die tijd werd hij verwaarloosd, helemaal niet onderhouden en alleen beschermd tegen het weer door een open zeildoekschuur, waardoor ongedierte en insecten volledige toegang hadden om de machine tot hun thuis te maken. Ik heb de motorfiets "ontluisd" en schoongemaakt, evenals reparaties uitgevoerd en onderdelen vervangen met als doel de motor gewoon aan de praat te krijgen. Ik heb de accu, het brandstofpomprelais, de brandstofpomp, de bougies, de motorolie, het oliefilter, de lucht- en sub-luchtfilterelementen, de koelvloeistof en de temperatuurschakelaar van de radiateurventilator vervangen. Ten slotte werden de carburateurs gedemonteerd, gereinigd, uitgeblazen en gereviseerd met nieuwe O-ringen, nieuwe vlotterkleppen/zittingen/filters, nieuwe hoofdsproeiers, nieuwe naalden en nieuwe stationairschroefassemblages. De luchtafsluiterkleppen, vlotters en vacuümkamerdiafragma's werden gecontroleerd op gaten, waarbij het vlotterniveau op 7 mm werd afgesteld. Het chokesysteem werd vrijgemaakt, gereinigd en gesmeerd. Het bestaat uit een kabelbediende START VERRIJKING (SE) KLEP op elke carburateur, veerkrachtig om te sluiten, met beide kabels aan elkaar gesplitst om bediening met één trekknop mogelijk te maken.
Dus... met de carburateurs opnieuw geĂŻnstalleerd met nieuwe isolatoren bij de inlaatpoorten, start de motor wel, maar alleen de bougies in de #1 (achterste) cilinder vonken. De bougies in de voorste (#2) cilinder vonken niet en onverbrande brandstof wordt de verbrandingskamer ingezogen, waar deze door de uitlaatslag wordt uitgeduwd. Die brandstof spoelt vervolgens de binnenkant van de Vance & Hines uitlaatpijp af, waarna deze in grote hoeveelheden uit de eindschot druppelt en sproeit. (Trouwens, ik heb de compressie op beide cilinders gecontroleerd en kreeg 152 psi voor beide cilinders.)
Om de bobine voor de voorste #2 cilinder te controleren, heb ik de achterste #1 bobine ermee verwisseld, maar het probleem bleef bij de voorste #2 cilinder. De continuĂŻteit van de bedrading tussen de IPG [ontstekingspulsgenerator] en de ICM [ontstekingscontrolemodule] werd bevestigd als OK. De continuĂŻteit van de bedrading van de ICM naar de primaire kant van de bobine voor de #2 cilinder werd ook bevestigd, evenals de continuĂŻteit van de secundaire wikkelingen. Voor mij lijkt het erop dat, tenzij de pick-up voor de IPG defect is, wat ik betwijfel omdat deze prima werkt om vonk te genereren voor de achterste #1 cilinder, de ICM wel moet functioneren. Maar ik kan geen procedure vinden om mijn vermoeden te bevestigen.
Als iemand inzicht heeft in dit probleem, laat het me dan weten.
Dus... met de carburateurs opnieuw geĂŻnstalleerd met nieuwe isolatoren bij de inlaatpoorten, start de motor wel, maar alleen de bougies in de #1 (achterste) cilinder vonken. De bougies in de voorste (#2) cilinder vonken niet en onverbrande brandstof wordt de verbrandingskamer ingezogen, waar deze door de uitlaatslag wordt uitgeduwd. Die brandstof spoelt vervolgens de binnenkant van de Vance & Hines uitlaatpijp af, waarna deze in grote hoeveelheden uit de eindschot druppelt en sproeit. (Trouwens, ik heb de compressie op beide cilinders gecontroleerd en kreeg 152 psi voor beide cilinders.)
Om de bobine voor de voorste #2 cilinder te controleren, heb ik de achterste #1 bobine ermee verwisseld, maar het probleem bleef bij de voorste #2 cilinder. De continuĂŻteit van de bedrading tussen de IPG [ontstekingspulsgenerator] en de ICM [ontstekingscontrolemodule] werd bevestigd als OK. De continuĂŻteit van de bedrading van de ICM naar de primaire kant van de bobine voor de #2 cilinder werd ook bevestigd, evenals de continuĂŻteit van de secundaire wikkelingen. Voor mij lijkt het erop dat, tenzij de pick-up voor de IPG defect is, wat ik betwijfel omdat deze prima werkt om vonk te genereren voor de achterste #1 cilinder, de ICM wel moet functioneren. Maar ik kan geen procedure vinden om mijn vermoeden te bevestigen.
Als iemand inzicht heeft in dit probleem, laat het me dan weten.