Ik vond deze foto, die ik me herinner als geĂŻnstalleerd op mijn 2001.
View attachment 307978
Ik heb er niet te veel over nagedacht toen ik de carburateur eraf had om schoon te maken, maar nu denk ik dat er misschien GEEN interne koelmiddelkanalen in de carburateur zitten, en dat het koelmiddel gewoon die haakse blokfitting verwarmt, die op zijn beurt het carburateurhuis verwarmt door geleiding. Als dit waar is, zou het aftermarket-ontwerp net zo goed moeten werken, hoewel de warmteoverdrachtseigenschappen van de legering anders kunnen zijn en de nippels vrijwel zeker brozer en minder sterk zullen zijn dan messing. De stroomrichting zou er naar mijn mening helemaal niet toe moeten doen.
Ik heb gelezen dat mensen de koelmiddelverbindingen van de carburateur op hun VLX'en losgekoppeld hebben en geen nadelige gevolgen hebben gemeld, maar zoveel van ons zijn mooiweerrijders, en dat soort externe omgevingsgegevens komt bijna nooit met dit soort rapporten.
De koelmiddelleidingen zouden er moeten zijn om de carburateur te VERWARMEN, en ik denk dat het verwarmen van het spruitstuk nog belangrijker is, om te voorkomen dat brandstof daar condenseert en ongelijke A/F-verhoudingen veroorzaakt tussen de voorste en achterste cilinders met de enkele carburateur. Men ziet koelmiddelleidingen naar carburateurs en spruitstukken op veel diagrammen voor sneeuwscooters en ATV's die zeker bij koud weer worden bereden.